טיפ #3

דימוי גוף

קונפליקט ספורט ונשיות
גלו מודעות, הבנה ואמפטיה לקושי הנפוץ של ספורטאיות עם דימוי גוף. נסו להכיר להן מגוון סוגים של דמויות נשיות לחיקוי מעולם הספורט, על מנת לאפשר להן למצוא מישהי שהן יכולות להזדהות איתה ולקבל ממנה השראה ולגיטימציה. 

קרה שחשתם/ן מתוסכלים/ות ואובדי עצות אל מול ספורטאית שלא רוצה ללבוש את המדים, או אחרת שלא מוכנה להתאמן מול הבנים?

כמאמנים ומאמנות חשוב שנהיה מודעים לעיסוק של ספורטאיות צעירות במראה שלהן בזמן הפעילות הספורטיבית, והשפעתו על ההתמדה שלהן בספורט. אם נמצא דרכים יצירתיות לחבר אותן לדימוי גוף נכון ומעצים, נוכל לסייע להן לקבל את עצמן כנשים צעירות וכספורטאיות.

ידעתן/ם שסקר שנעשה באנגליה מצא ש- 76% מהנערות חוות חוסר נוחות ועסוקות באפן שבו הן נראות בעיני אחרים בזמן שהן עושות ספורט?. ד"ר אורנית רמתי-דביר דיברה על כך בפודקאסט שלנו: "התרבות שלנו שמעודדת לעבוד על המראה, מאוד נוכחת גם כשאנחנו מדברות על ספורט. אצל נערות במיוחד, אנחנו יודעות כמה המיקום החברתי שלהן מושפע מזה. יש תרבות של הצקות, "בולינג", כלפי נערות בעיקר בהקשר של המראה החיצוני. הרבה בנות חושבות שלהזיע זה מגעיל מאחר וזה מנוגד לאיך שנערה צריכה להיראות. אפשר לראות את זה קורה גם אצל נערות ונשים פמיניסטיות. הסיפור של זיעה נתפס מאוד גברי, וגם שיערות ברגליים, המראה הפרוע והלחיים הסמוקות. המראה הזה מנוגד לכל מיני דימויים וייצוגים של נשים. לא אצל כולן, אבל עדיין יש הרבה נערות שמאוד נשמעות לשיח היופי הזה - מראה נקי, ריח טוב, מסודר. וקשה לתחזק את המראה הזה כשאת רוצה לעשות ספורט. "

חשוב לקחת בחשבון שבמקרים רבים, הספורטאיות לא ירגישו בנוח לשתף אותנו בדילמה הזו, ואנו כאנשי ונשות מקצוע צריכים להבין בין השורות כי ייתכן שהן בדיוק שם. ‏אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי כן לאפשר לנערות להרגיש נוח עם גופן כספורטאיות?

יאל בנימין היא שחקנית נבחרת ישראל וקריית אתא בכדורעף. בנוסף היא עוזרת מאמנת בנבחרת הנערות ומאמנת בתיכון חדרה. יאל סיפרה לנו על ההתמודדות של השחקניות שאותן היא מאמנת עם דימוי הגוף שלהן, ועל הפתרונות שהיא מצאה כמאמנת, כדי לסייע להן להרגיש יותר בנוח: 

"יש קטע עם דימוי גוף בכדורעף הרבה פעמים. למשל מקובל להגיד על מישהי שהיא גבוהה ורזה, ובגלל זה היא הצליחה. הדרך שלי להתמודד עם זה היא להראות לשחקניות שלי שיש מגוון סוגים של שחקניות. בתחילת האימון אני מכירה להן שחקניות מהליגה, ובכל פעם אני מנסה להביא להן מישהי שנראית קצת אחרת. אני אקח שחקניות זרות וישראליות מכל מיני סוגים כדי שבאיזשהו שלב הן יכירו שמות וכל אחת תוכל להתחבר למי שמתאימה לה. לפעמים אני מבקשת משחקניות שמשחקות איתי שיכתבו כמה משפטים או יצלמו סלפי או סרטון ויגידו שלושה דברים לעזרו להן להצליח בתור כדורעפנית, או איך הייתה השנה הראשונה שלהן בכדורעף. ואז אני שולחת לשחקניות שלי בוואטס-אפ. לפעמים הן אפילו מבקשות מישהי מסוימת ואז אני מנסה להגיע אליה."

דוגמא נוספת ומאוד רלוונטית לתקופה הנוכחית עולה סביב סירובן של חלק מהשחקניות להתאמן בזום. בעוד אנחנו עשויים לתפוס את זה כזלזול או חוסר מוטיבציה, יאל גילתה עוד סיבה שכדאי לקחת בחשבון – היא סיפרה לנו שהשחקניות שלה לא מופיעות לאימוני הזום מאחר והן מרגישות נבוכות מכך שאין להן שליטה על איך שהן נראות במצלמה. הפיתרון שהיא מצאה היה לבקש מכל שחקנית לצלם את עצמה, לעשות הילוך מהיר ולשלוח לה. כך היא החזירה לידיהן את השליטה על איך שהן מצולמות, חסכה את המבוכה של החשיפה מול החברות, ועזרה להן להמשיך להתאמן ולקבל ממנה את הפידבק המקצועי כדי להשתפר גם בזמן הסגר. 

אפשר ללמוד מיאל כמה חשוב לנסות להבין את הקושי שהשחקניות מתמודדות איתו, על מנת לסייע להן להתגבר עליו ולהתמיד בספורט. ד"ר רמתי-דביר מוסיפה: "העצה הראשונה שלי למאמנים/ות היא קודם כל גלו אמפטיה. קודם כל תבינו. יש לנערות בוחן ממציאות תקין לגמרי. הן מבינות מה קורה בעולמן. אתם לא בטוח מבינים את הילדים והצחוקים. אמרו להן שהן יודעות איך הן מרגישות, ואתם מקשיבים להם. שאלו אותן כיצד הן מרגישות עם המצב, והאם זה נראה להן הגיוני שהן שוקלות לוותר על ההשתתפות בקבוצה רק בגלל שיש מישהו או מישהי שיש להם מה להגיד על זה? המקום הכועס מאוד מניע לפעולה.“

גם אתן/ם נתקלתן/ם בקונפליקט של ספורטאית או קבוצה בין פעילות גופנית לתפיסות של נשיות ? שתפו אותנו וספרו האם ואיך מצאתן/ם פיתרון. ואם לא מצאתן/ם, עלו לדיון ו'קרו מה מאמנים ומאמנות אחרים מציעים/ות.

לקריאה נוספת:

1 Changing-the-Game-for-Girls, WSFF

https://www.womeninsport.org/.../Changing-the-Game-for...

https://www.womeninsport.org/.../Changing-the-Game-for...

2 Whitehead, S., & Biddle, S. (2008). Adolescent girls' perceptions of physical activity: A focus group study. European physical education review, 14(2), 243-262.