top of page

טיפ #4

דברו עם ההורים

הצטלבויות

עידוד שיתוף פעולה ותמיכה של הורים, נעמה עלי: 

דברו עם ההורים של הספורטאיות, הסבירו להם את החשיבות והתועלת בכך שבנותיהן יעסקו בספורט, ועזרו להם להתגבר על החששות שלהם. 

 

"בתור שחקנית ומאמנת שהיא גם אישה, התמודדתי עם המון אתגרים ביישוב הערבי שלי. לפני עשר שנים כשהתחלתי לשחק כדורסל, היו הרבה התנגדויות ביישוב. מבחינת האנשים ביישוב אסור היה לנו לשחק. כלומר לא ממש אסור, אבל אמרו לנו שזה מנוגד לדת שלנו. שזה לא התאים לערכים ולנורמות שלנו במגזר ובישוב שלנו. הם לא הבינו איך יכול להיות מצב שבו בחורה לובשת בגדים קצרים, ורצה בתוך המגרש והמאמנים והילדים מסתכלים עליה? איך זה יכול להיות שאנחנו יוצאות למשחקים וחוזרות מאוחר בלילה? 

"מה שעזר לי מאוד בתקופה הזו הייתה התמיכה הגדולה שקיבלתי מהמשפחה שלי. גם לפני שהתחלתי לשחק כדורסל, הייתי ספורטאית. התחריתי כאתלטית וזכיתי במדליות בתחרויות ריצה. כל הזמן היינו שומעים אנשים אומרים לאבא שלי: 'איך הבת שלך רצה בבגדים קצרים?' ואז אבא שלי היה עונה להם: 'אני מכיר את הבת שלי, ואני רוצה שהיא תמשיך לשחק ותתקדם. זה טוב לה ולגוף שלה, ולכישורים החברתיים שלה'. גם אבא שלי היה ספורטאי. הוא היה שחקן כדורגל לפני יותר מ-30 שנה, והוא הבין כמה הספורט יכול להיות משמעותי."

כיצד אפשר לסייע לנערות שההורים שלהן לא תומכים או אפילו מתנגדים לכך שיעסקו בספורט תחרותי?

מחקרים מצאו שסביבה משפחתית יציבה ותומכת היא גורם משמעותי להתמדה של בני נוער בספורט בכלל, ובנות בפרט. סביבה משפחתית תומכת מספקת תמיכה לוגיסטית (הסעות, תשלומים), מעורבות חיובית, עידוד, מודל לחיקוי, ואמונות חיוביות ומציאותיות בנוגע ליכולות של הילדות ([1-3). ]. בנוסף, הורים בעלי מודעות ליתרונות של ספורט ופעילות גופנית, היו בעלי סיכוי נמוך יותר להטיה מגדרית בבית לגבי חשיבות הפעילות הספורטיבית לבנות ולבנים, והשפיעו לחיוב על הרצון של בנותיהם לעסוק בספורט [24]. זה נכון במיוחד עבור הורים לילדות מקהילות שמרניות. במחקר שנעשה בקרב קהילות מוסלמיות בארה"ב נמצא שיש פער גדול במיוחד בהשתתפות של בנים ובנות בספורט באותן קהילות, ואחד הגורמים המיוחסים לפער הזה הוא בכך שההורים רואים פחות ערך ופחות תומכים בהשתתפות של בנותיהם בספורט מסיבות דתיות ותרבותיות [45].

 

נעמה עלי, שכיום מאמנת בעצמה קבוצות כדורסל של ילדות ונערות, הבינה בדיוק את הדברים האלה, ולכן פעלה על מנת לשנות את תפיסות ההורים ביישוב שלה לגבי בנות בספורט, וליידע אותם על היתרונות הרבים של הספורט עבור בנותיהם. רבים מההורים של השחקניות שאימנה לא הבינו את הרעיון שהבת שלהם תצא לשחק כדורסל מחוץ ליישוב ועוד בשעות הלילה. נעמה וצוות האימון לא אמרו נואש והחליטו לייצר שינוי בתפיסה של ההורים של הספורטאיות על מנת לשמור על השחקניות שלא יפרשו: 

"התחלנו לשנות את הרעיונות האלו ואת הדעות שהיו רווחות אצל התושבים ביישוב, והצלחנו לשמר הרבה מהבנות שלנו בכדורסל. הרי באמת שיש המון מחקרים שמראים לספורט, ופעילות גופנית ולכדורסל בפרט יש השפעה חיובית על הבריאות של הבנות, ועל מצב הרוח שלהן וגם על הציונים. זה היה מאוד קשה. עבדתי יחד עם רכז הכדורסל ביישוב ואפילו עשינו ביקורי בית אצל חלק מהשחקניות כדי לשכנע את ההורים, ובעיקר את האבות, לשנות את התפיסות שהכירו, ולהגיע למצב שהם ירצו שהבת שלהם תשחק."

איך כיצד נראתה שיחה שלך עם ההורים?

"הייתי מתחילה בלספר להם על כמה שהבת שלהם מוכשרת, ושהיא תוכל בעתיד גם לשחק בליגות גבוהות יותר, אם נוכל לחזק אותן ולתת להן את האפשרות לצאת לשחק מול קבוצות אחרות וביישובים אחרים. ואז גם הסברתי להם על ההשפעות החיוביות של הספורט מבחינת הבריאות של הילדה, במיוחד בתקופה הזו. ולאט לאט זה עבד. 

"עם הזמן הדברים משתנים. לא רק ביישוב שלי בכל העולם. אנשים מתפתחים, החיים שלנו מתפתחים. ולאט לאט אנשים מתחילים לקבל את הרעיון ולתמוך בבנות שמשחקות כדורסל. "


 

Whitehead, S., & Biddle, S. (2008). Adolescent girls' perceptions of physical activity: A focus group study. European physical education review, 14(2), 243-262.

WSFF)women sport and fitness foundation. (2012). changing the game for Girls..

Clotilde Talleu (2016), Good practices Handbooks, No. 2 Access for Girls and Women to Sport Practices, 

https://edoc.coe.int/en/gender-equality/6957-gender-equality-in-sports.html

 

  1. (דוח מועצה אירופאית)..

  2. .eccles, J. A. F. and J. S. (2005). Family Socialization, Gender, and Sport Motivation and Involvement. Sport Psychology, 1993, 1–130. https://doi.org/10.4324/9780203976272

 

 

  1. Thul, C. M., LaVoi, N. M., Hazelwood, T. F., & Hussein, F. (2016). A Right to the Gym. Child's Play: Sport in Kids' Worlds, 165.

 

  1. Zarrett, N., Veliz, P., & Sabo, D. (2020). Keeping Girls in the Game: Factors that Influence Sport Participation. ResearchGate, March. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.20188.33920

bottom of page