105642684_3843034562433500_9055263031959
גיוס ושימור

נובמבר 2020

צילום: בני משי

מדוע שווה להשקיע בילדות גם כשנדמה לנו שהן אינן מביעות עניין בספורט?

המקרה של טייטל 9 בארה"ב

טייטל 9 הוא תיקון לחוקה האמריקנית שהשווה ב1975 את תקציבי הספורט שנשים וגברים קיבלו במוסדות חינוך שפעלו במימון ממשלתי. (חשוב לציין שבארה"ב רוב ליגות הספורט בגילאים הצעירים מאורגנות במסגרת מוסדות החינוך והקולג'ים). 

במקור התיקון עבר ב- 1972 כדי למנוע אפלייה על בסיס מין במוסדות אקדמאים הנתמכים על ידי מימון ממשלתי, ולאפשר לנשים גישה למקצועות כמו עריכת דין ורפואה, כמו גם למשרות הוראה ומחקר, שהיו סגורות בפניהן במוסדות רבים. ב1975 לאחר דיונים ומאבקים רבים, הוכנס גם הספורט תחת התיקון. 

התיקון לחוק התייחס למתן הזדמנות שווה להשתתפות של סטודנטיות בקבוצות ספורט (על ידי הקמת קבוצות לנשים), להשוואת סכומי המלגות וכן להשוואת כל התנאים הנלווים כמו: איכות המתקנים וחדרי ההלבשה, נסיעות, שעות אולם ושכר המאמנים/ות. מוסד שלא עמד בתנאים הללו, הסתכן באיבוד המימון שלו.

לפני כן לנערות ולנשים כמעט ולא הייתה הזדמנות להשתתף בספורט מאורגן במסגרת הלימודים שלהן. כשסטודנטית ערערה לבית המשפט על כך שהמוסד בו למדה לא אפשר לה להתחרות במסגרת נבחרת הריצה שלו, השופט דחה את בקשתה בטענה ש"פעילות ספורטיבית תחרותית בונה את האופי של הבנים שלנו. אך איננו רוצים לפתח את אותו סוג האופי בקרב הבנות שלנו. הנשים של מחר..."(Marshall-freeman & Friedman, 2017)

בעקבות התיקון עלה התקציב שהושקע בספורטאיות מ2% מסך התקציב לכ40%. בתחילה מנהלי הקבוצות התלוננו על כך שהפסיקה אינה הוגנת מאחר ואין שום עניין מצד הבנות, והכסף שנלקח מהבנים מבוזבז לשווא. אך עם השנים עלה מספר הספורטאיות מ-7% מכלל הספורטאים (294,015 ספורטאיות ב-1971) ל-40% (3.2 מליון ספורטאיות ב-2013) . מה שהוכיח שחוסר השוויון בתנאים היה גורם משמעותי בחוסר העניין לכאורה של ילדות ונשים בספורט. 

באופן מפתיע התיקון לחוק השפיע לרעה דווקא על מספר המאמנות של קבוצות הנשים בליגות הקולג'ים, שירד באופן מהיר ודרסטי מ90% לפני העברת התיקון ל43% כיום (Acosta, R. V., & Carpenter, 2012). 

יכולים/ות לשער מדוע?

לקריאה נוספת

https://onlinemasters.ohio.edu/.../understanding-the.../

Acosta, R. V., & Carpenter, L. J. (2012). Women in Intercollegiate Sport Making Copies : Main Body of

Report. In Office.

Marshall-freeman, D., & Friedman, F. (2017). Title IX ’ s Three-Prong Test in Athletics Title IX ’ s Three -Prong Test in Athletics.