נובמבר  2022

ספורט, מגדר וכלכלה

ליעד סואץ קרני

ליעד סואץ קרני, שחקנית נבחרת ישראל לשעבר ומאמנת מנטלית. מספרת על פעילותה במסגרת קבוצת "בונות אלטרנטיבה" החל מקמפיין שוויוני זה בטוח לקידום השתתפות של נשים בספורט, ועד לתמיכה במאבק המתוקשר של שחקניות נבחרת ישראל בכדורגל לשוויון זכויות.

ליעד סואץ קרני_(באור הזרקורים.jpg

ליעד סואץ-קרני היא קפטנית נבחרת ישראל בכדורסל לשעבר,  היא שיחקה בליגת העל, בליגת הקולג'ים בארה"ב ובאירופה. כיום מאמנת מנטאלית לספורטאים ומאמנת כדורסל.

סואץ-קרני מעידה על עצמה שתמיד היתה סוג של לוחמת צדק כזאת או אחרת. כשחקנית בעולם הכדורסל הנשי, חוותה תהליכי נסיקה ונסיגה בארץ, לצד חויה שונה של אולמות מלאים בעשרות אלפי צופים בארצות הברית. הפערים בין נשים וגברים הקיימים בספורט הפריעו לה מאוד והיא הרגישה שקיים כשל מערכתי כולל ושהשינוי הנדרש הוא הכרחי. כתוצאה מכך, ליעד הצטרפה לקבוצת "בונות אלטרנטיבה" שמקדמת פעולות לשוויון מגדרי בחברה הישראלית, וכיום מכהנת בועד המנהל שלה. שוחחנו איתה על הקמפיין לשוויון זכויות לנבחרת הנשים בכדורגל, ועל קמפיינים נוספים לקידום ספורט נשים שלקחה בהם חלק כחלק מ"בונות אלטרנטיבה".

איך הפכת לפעילה חברתית?

" המאבק החברתי הראשון שלי התקיים בשנת 2013, בשביתת שחקניות שהחליטו לצאת למאבק בהחלטת יושבי ראש הקבוצות, שלמרות הבטחותיהם, החליטו לאפשר מצב של ארבע שחקניות זרות על המגרש. המאבק העיקש לימד אותי כיצד מתקבלות החלטות בפוליטיקה של הספורט, איזה מרכזים מעורבים בתהליך ועל מידת ההשפעה המועטה שיש למדינה על האיגודים בניהול משברים."

 

מה זה בונות אלטרנטיבה?

"זוהי קבוצה שהוקמה על ידי מורן זר-קצנשטיין אחרי האונס באילת. הייתה התארגנות מאוד גדולה לצאת מהקופסא ולעשות דברים קצת אחרת. זוהי קבוצת לחץ אקטיביסטית א-מפלגתית של נשים מרשימות שעוסקות בכל קשת המקצועות, במגזר העסקי והפוליטי שפעולות בנושאים הקשורים לשוויון מגדרי, אלימות כלפי נשים, ספורט או כל מיני עוולות שקשורות לכולם ומשפיעות על נשים וילדים. הכוח טמון בפיזור של נשים משפיעות בכל מיני עמדות מפתח. נשים שמנסות לעשות טוב בזמנן הפנוי. גת מגידו (שהכרתי דרך הכדורסל) ואני מושכות בקבוצה לכיוון של הספורט בגלל שאנחנו מאמינות בספורט כדרך לשוויון חברתי ולשינוי חברתי וכך הצלחנו לסחוף את כל הנשים האחרות שאולי פחות מעורבות בספורט."

הסנונית הראשונה

"אחד הקמפיינים הראשונים של "בונות אלטרנטיבה" בתחום הספורט, היה קמפיין מודעות שקראנו לו " #שיווניזהבטוח". הקמפיין שנעשה בשיתוף עם חברת וונדר ג׳ול, שמייצרת תכשיטי ביטחון עבור נשים, עסק בחשיבות ההשתתפות בספורט עבור נשים.,  המסר המרכזי היה שספורט הוא לא עוד חוג שהילדה משתתפת בו, אלא פלטפורמה שמעניקה לנערות ולילדות ארגז כלים לחיים, באופן שמשפיע על החברה כולה. השתמשנו במחקר של ארנסט ויאנג שהראה ש-96% מהמנהלות בעולם העבודה עסקו בספורט תחרותי בתור נערות."

הקמפיין היה מוצלח מאחרים. מה היה ההבדל?

"נשות הדיגיטל והרשת ביצעו עבודה מאוד טובה והגיעו גם לטלוויזיה. השוני לעומת קמפיינים אחרים בספורט היה בגודל החשיפה - הרבה מאוד אנשים נחשפו למסר לעומת קמפיינים אחרים בספורט. הצלחנו להפוך את המסר לאישי יותר. בנוסף, הצלחנו לגייס גברים לסיפור.   

 

שוויוני זה בטוח.jpeg
שוויוני זה בטוח 2.jpeg

השוני לעומת קמפיינים אחרים בספורט היה בגודל החשיפה - הרבה מאוד אנשים נחשפו למסר לעומת קמפיינים אחרים בספורט. הצלחנו להפוך את המסר לאישי יותר. בנוסף, הצלחנו לגייס גברים לסיפור.   

המאבק למען שוויון עבור נשים בכדורגל

 "לא עלה בדעתי שמצב התנאים בכדורגל הנשים שונה כל כך מכדורסל הנשים. קיים פער מאוד גדול וחוסר שוויון משווע בין קבוצת כדורגל נשים לקבוצות הגברים. הצטרפנו למאבק של שחקניות הכדורגל לאחר  שאשרת עיני וקארין סנדל, שהובילו את המאבק של הכדורגלניות, גייסו אותנו לקמפיין.

"נקודת הפתיחה שאותה רצינו לשנות הייתה מציאות קיימת של קבלת תנאים מאוד ירודים שהתבטאו בין היתר בשעות האימונים, המגרשים והיחס לשחקניות. לדוגמא, נבחרת הגברים בכדורגל טסה במטוס פרטי בעוד שהנשים נגררו בטיסות קונקשיין שארכו 14 שעות והגבלה של חטיפי אנרגיה לעומת שף פרטי בנבחרת הגברים. יש פער גדול של שחקנית שמרגישה שבגרמניה היא מקבלת תנאים כמו ערן זהבי ובארץ מקבלת יחס המקביל לנמוך ממה שמקבל נער בנבחרת הנוער."

לאן רצינו להגיע?

"למפגש ושיח עם ההתאחדות שלא היה לפני הקמפיין. באנגליה נשברו שיאים מטורפים, בספרד הקלאסיקו של ברצלונה ומדריד שבר שיאים ומילא את הקמפ נואו פעמיים. זה הראה שיש קהל לספורט הנשים. שהכל עניין של שיווק ותקציבים וכמה אפשר לשנות כשיש רצון. לפני 10 שנים כמעט ולא היה קיים כדוגל נשים באירופה והעובדה שהמצב השתנה במהירות יחסית נתן לנו את הכוח לדחוף לשינוי."

מה השוני בקמפיין הזה לעומת מאבקים קודמים?

"ראשית בוצעה עבודת הכנה. בעקבות למידה ממאבקים דומים שעשינו בעבר נערכו פגישות עם השחקניות ודאגנו שהן יהיו מאוחדות. ידענו שהמאבק חייב להיות מאוד ממוקד, ושצריך להיות איזה שהוא פיצוח. אחת מנשות האסטרטגיה שלנו הביאה את הפיצוח של הנעליים על הדשא. משהו פשוט, שחוזר על עצמו ויכול לייצר אימפקט. כל אחד שראה את הנעליים על הדשא זיהה את הקמפיין. עלינו כולנו יחד באותו היום ובאותו הזמן. הדבר יצר אימפקט מהיר מאוד.

"בנוסף, לראשונה הצטרפו אלינו למאבק כדורגלנים גברים: דודו אווט, אוהד בוזגלו שהם כדורגלני עבר, ואיתי שכטר שהוא כדורגלן פעיל. התגובות שלהם תרמו באופן משמעותי למאבק. בזמן הזה נשלחו במקביל 5000 מיילים להתאחדות לכדורגל ביומיים בלבד. ההד היה גבוה והקמפיין היה מאוד משמעותי. ההתאחדות הבינה שמתחיל להיווצר כדור שלג ותוך עשרה ימים מתחילת הקמפיין ביקשה להפסיק אותו ולהתחיל בשיח וחתימה על הסכם."

 


אחת מנשות האסטרטגיה שלנו הביאה את הפיצוח של הנעליים על הדשא. משהו פשוט, שחוזר על עצמו ויכול לייצר אימפקט. כל אחד שראה את הנעליים על הדשא זיהה את הקמפיין. עלינו כולנו יחד באותו היום ובאותו הזמן. הדבר יצר אימפקט מהיר מאוד.
 

מה השוני בקמפיין הזה לעומת מאבקים קודמים?

"ראשית בוצעה עבודת הכנה. בעקבות למידה ממאבקים דומים שעשינו בעבר נערכו פגישות עם השחקניות ודאגנו שהן יהיו מאוחדות. ידענו שהמאבק חייב להיות מאוד ממוקד, ושצריך להיות איזה שהוא פיצוח. אחת מנשות האסטרטגיה שלנו הביאה את הפיצוח של הנעליים על הדשא. משהו פשוט, שחוזר על עצמו ויכול לייצר אימפקט. כל אחד שראה את הנעליים על הדשא זיהה את הקמפיין. עלינו כולנו יחד באותו היום ובאותו הזמן. הדבר יצר אימפקט מהיר מאוד.

"בנוסף, לראשונה הצטרפו אלינו למאבק כדורגלנים גברים: דודו אווט, אוהד בוזגלו שהם כדורגלני עבר, ואיתי שכטר שהוא כדורגלן פעיל. התגובות שלהם תרמו באופן משמעותי למאבק. בזמן הזה נשלחו במקביל 5000 מיילים להתאחדות לכדורגל ביומיים בלבד. ההד היה גבוה והקמפיין היה מאוד משמעותי. ההתאחדות הבינה שמתחיל להיווצר כדור שלג ותוך עשרה ימים מתחילת הקמפיין ביקשה להפסיק אותו ולהתחיל בשיח וחתימה על הסכם."

לא משחקות משחקים.jpeg
הגיע הזמן להתעורר.jpeg

מה ההישגים הכי משמעותיים שהשגתן בקמפיין?

"אני חושבת שההישג הכי גדול הוא שהעלנו את הנושא למודעות, וכמובן השגנו שיפור בתנאים של נבחרת הנשים, שהשתפרו עשרות מונים. לראשונה יש נייר והסכם לעבוד איתו. כמובן שצריך לדאוג שהסכם גם יבוצע, ולשם כך גם דרוש רצון טוב. הישג נוסף הוא שהשרה מרב מיכאלי התייחסה לנושא בזכות העלאת המודעות הציבורית לחוסר השוויון."

עד כמה מה שקורה בעולם משפיע על היכולת להצליח במאבקים האלה?

"זה עוזר, זה נותן לנו המון. קל יותר לשכנע בפוטנציאל הכלכלי והשיווקי של ספורט הנשים כשיש לך "הוכחות" מוחשיות. לדוגמא אחד המאבקים שעוזרים לנו הוא המאבק של נבחרת כדורגל הנשים בהתאחדות הכדורגל האמריקאית. שם הייתה סיטואציה אבסורדית שיש נבחרת נשים שיותר מצליחה, יותר פופולארית ומביאה הרבה יותר קהל מנבחרת הגברים, ועדיין קיימים התירוצים שהן לא מעניינות. במונדיאל החולצה שלהן נמכרה יותר מכל החולצות בנייק באשר הן. יותר משל השחקן לברון ג'יימס. ועדיין הן קיבלו פחות מענקים וגם תשלום יומי נמוך יותר מנבחרת הגברים. השחקניות האמריקאיות באו ואמרו 'אנחנו לא רוצות יותר. אנחנו צריכות לקבל אותו הדבר, אנחנו עושות את אותה עבודה. למה הם צריכים לקבל יותר?' שוויון אמור להיות אלמנטרי, אבל ברגע שיש סיטואציות אבסורדיות קל יותר לשכנע ולהראות שזה פשוט שוביניזם ולא קשור לטענות הנטענות."

קמפיין נעליים.jpeg
לא משחקות משחקים2.jpeg

לסיום, המאבק נמצא כל הזמן, גם בתחומים אחרים.

"באיגוד הכדורסל לדוגמא עדיין אנחנו כנשים צריכות כל הזמן לבקש שוויון במקום שהוא יינתן בצורה אוטומטית. בעצם בכל תחום קיים גזלייטינג מאוד גדול. כל הזמן אנחנו נתקלות באמירות כגון: 'מה אתן רוצות? הכל בסדר. יש שוויון. יש דברים יותר גרועים שאפשר להילחם עליהם'. אנחנו מהוות 50 אחוז מהאוכלוסייה ועדיין נאבקות לשוויון בכל תחום. מהפרקליטות שנותנת עונשים מגוחכים לעברייני מין ובכל מה שקשור לדת. המצב מאוד מתסכל. מה שקרה עם ההפלות בארצות הברית, הדיכוי באפגניסטן. צריך להיות בשמירה. הייתי מצפה להרבה יותר שיתוף פעולה מהגברים. יש להם בנות. הם אמורים גם לרצות לחיות בחברה שוויונית יותר."