טיפ #7
גיוס נשים בוגרות לספורט ופעילות גופנית

הצטלבויות
כיצד נגייס נשים לעסוק בספורט ופעילות גופנית?
כשאתם/ן מתכננים/ות פעילות ספורט עבור נשים שאלו את עצמכם האם הפעילות כוללת אלמנטים של הנאה מיומנות, תרגילים ומשחק? האם היא מתוכננת למגוון נשים עם מגוון יכולות? האם יש מקום למשתתפות להיפגש ולשוחח? האם הזמנים מתאימים?

בשנים האחרונות הפעילות הספורטיבית עבור נשים בישראל הולכת ומתרחבת. יותר נשים מצטרפות למועדוני כושר וקבוצות ספורט ואף מקימות התארגנויות עצמאיות. ברור שהגיעה השעה גם כאן עבור נשים לבחור בספורט ובפעילות גופנית, גם כאלו שאפילו לא חשבו על כך בעבר.

יחד עם זאת כל כך הרבה פעילויות ספורט וקבוצות לנשים נפתחו אך נסגרו לאחר זמן קצר. הרבה מאוד מאמנים/ות ואנשי/נשות ספורט עם המון מוטיבציה לקדם ספורט נשים, ניסו אבל בסוף לא הצליחו לאורך זמן, למרות שהמטרה באמת חשובה. ניסינו להבין מהם כללי האצבע להקמת קבוצת נשים עממית, שמיועדת גם לנשים שמעולם לא עסקו בספורט או שפרשו בגיל צעיר, קבוצה שגם "תשרוד" לזמן ארוך.

לשם כך נעזרנו במחקר שערך ארגון Women in Sport האנגלי ,שחקר את אורח חייהן של נשים, את הערכים המרכזיים שמניעים אותן , ואת התפיסות שלהן לגבי ספורט ופעילות גופנית. מטרת המחקר הייתה  להניע יותר נשים, גם כאלו שלא עסקו בעבר בספורט לעסוק ביותר פעילות גופנית וספורט בשעות הפנאי שלהן, מתוך הבנה שכדי למשוך עוד נשים לעסוק בספורט, צריך להתאים את הפעילות עבורן ועבור הערכים שמניעים אותן.

הממצא העיקרי מהמחקר העלה שלנשים יש מורכבות מאוד גדולה של הערכים שמובילים אותן והם יכולים להשתנות בתדירות גבוהה, בהתאם לשלב בחיים שלהן או לחוויות חיים שונות שהיו להן.

 

 

בתוך כל זאת עדיין אפשר לאפיין שישה ערכי ליבה שמובילים נשים בהתנהגות וקבלת ההחלטות שלהן:

  1. להרגיש טוב - ערך בעל עדיפות הולכת וגדלה עבור נשים אשר רואות את החשיבות בהשקעה בבריאות הוליסטית של גוף–רוח-נפש  למען בריאותן.

  2. להיראות טוב- להיות רזה/שרירית (כל אחת לפי הצורך שלה). הצורך מתגבר באירועים חשובים כמו ,חתונה, מסיבות, חופשה וכו'.

  3. השגת מטרות - נשים אוהבות להרגיש שהן מתקדמות בחיים, להציב לעצמן מטרות שהן רוצות להשיג במרה המקצועית והאישית. מרגישות תחושת סיפוק כשהן מתמידות ומצליחות במטרה שהציבו לעצמן.

  4. פיתוח מיומנויות חדשות - נשים רוצות להרגיש שהן עוברות התפתחות אישית, שהן לומדות דברים חדשים ומרחיבות אופקים. נשים הראו עניין בפיתוח מיומנויות לצד כישורים רכים כמו מיומנויות חברתיות, מנהיגות, קשרים בין אישיים ואימון.

  5. מחויבות לחברות ולמשפחה - נשים רואות חשיבות בהשקעת זמן במשפחה ועם החברות, ולעיתים קרובות יעדיפו צרכים של אחרים על פני שלהן.

  6. הנאה - רצון לנקות את הראש ממטלות היום יום. לעשות דברים שהן רוצות לעשות ולא חייבות. לפגוש חברות לצחוק איתן, או לבלות זמן עם עצמן.

על מנת שהפעילות שלנו תצליח למשוך נשים ולשמר אותן בספורט לאורך זמן, צריך לקחת בחשבון את מערכת הערכים הזו ולבנות את הפעילות הגופנית סביבה. כשנתכנן את הפעילות סביב הערכים האלו, נפתח דלת עבור נשים וניתן להן את התחושה שספורט מיועד עבורן.

כיצד נעשה זאת?

אלו שלושת הצעדים מרכזיים שיעזרו לכם להטמיע הערכים האלו בפעילות שאתם/ן מתכננים/ות:

  1. אסטרטגיה – קודם כל להחליט האם השתתפות של נשים חשובה במסגרת הספורט שלכם/ן? והאם המסגרת מקדמת שוויון הזדמנויות? במידה וכן, יש לקחת בחשבון ולתכנן את האסטרטגיה שלכם סביב הערכים שחשובים לנשים, גם אם הם שונים ממה שאתם רגילים אליו.

  2. תכנון הפעילות עצמה – האם הפעילות כוללת אלמנטים של הנאה, מיומנויות, תרגילים ומשחק? האם היא מתוכננת לנשים עם מגוון יכולות? האם יש מקום למשתתפות להיפגש ולשוחח? האם הזמנים מתאימים? אלו אלמנטים שצריכים להילקח בחשבון בתכנון הפעילות עבור נשים.

  3. תקשורת – כיצד אתם מתקשרים עם משתתפות קיימות או פוטנציאליות? כשאתם משווקים את הפעילות שלכם/ן עשו שימוש בשפה שפונה לנשים (למשל –בלשון נקבה, חוויות של נשים, תמונות של נשים וכו'). בחנו האם הפרסום שלכם הוא אטרקטיבי עבור נשים שעדיין לא עוסקות בספורט ומעודד אותן להגיע לאימון ניסיון.

והנה כמה דוגמאות לארגונים באנגליה שעשו שימוש במחקר ויישמו אותו בשטח:

England athletics 

הארגון החליט להגדיל את כמות הנשים במועדון. לצורך כך הם בחרו לעשות זאת דרך המדיה החברתית. הם השיקו קמפיין אינטרנטי חברתי שנקרא Why we run שמטרתו הייתה להראות לנשים כיצד הן יכולות לשלב ריצה בחיי היום-יום העמוסים שלהן. לקמפיין הייתה השפעה חיובית על מספר המשתתפות בארגון ועל כמות הרצות בכלל.

 

התאחדות טניס הדשא 

 לאחר שהגדירה לעצמה יעד לעודד נשים בגילאי 20-34 לשחק יותר טניס, השיקה התאחדות הטניס באנגליה את "טניס שלישי" שבו עשו שיעורים ייעודיים לנשים בלבד. בתכנון הפעילות עשתה ההתאחדות שימוש בשלושה מתוך ערכי הבסיס שנמצאו במחקר – ליהנות, להרגיש טוב ולפתח את המיומנויות. לפרויקט הגיעו 500 משתתפות ומחציתן אמרו שימשיכו לשחק טניס. בעקבות ההצלחה של הפיילוט, הארגון הרחיב את הפעילות הזו ל-100 ערים נוספות בבריטניה.

 

התאחדות הכדורגל האנגלית

 ההתאחדות שמה לעצמה למטרה  ליצר פלטפורמה שתאפשר לנשים לעשות פעילות גופנית דרך כדורגל. לצורך כך הם תכננו פעילות ייעודית לנשים – soccercise – שבה משלבים פעילות אירובית בעזרת כדור-רגל. הם בחנו אילו ערכים הכי משמעותיים עבור קהל היעד של הפרויקט ולפי הערכים שנבחרות הוחלט על האסטרטגיה, התכנון והשיווק של המיזם. הביצוע ההוליסטי הזה איפשר למשתתפות להרגיש שהן רצויות ושהפעילות מיועדת עבורן ומקדמת אותן.

 

עבודה נכונה לפי ההמלצות של המחקר, שהפעילות תורמת לערכים שחשובים להן ולא מאלצת אותן לוותר על מה שחשוב להן, ושהפעילות תורמת לשיפור הבריאות ואיכות החיים שלהן. זה יפתח דלת עבורן לא רק להשתתף אלא גם לקדם יחד איתכן/ם את המועדון.

 

מקור:

Research Report: Understanding Women’s Lives – Engaging Women in Sport. Women in Sport. 2017

https://www.womeninsport.org/wp-content/uploads/2017/10/Understanding-Womens-Lives.pdf